Tabahkan hati ~


rase nya sudah lama saya tak cerita pasal kisah kisah teladan kan..tapi rasanya yang nak bace cerita cerita teladan nie lebih sedikit berbanding dengan orang orang yang bace kisah kisah cinta dan sebagainya...

baiklah..pernahkah anda terfikir kadang kadang anda sering ditimpa pelbagai masalah ..selepas itu ,anda mula merunggut dan mula menyalahkan takdir..Jangan bersikap begitu ...kadang kadang Allah menguji tahap kesabaran dan keimanan diri kita ini..Muhasabah diri semula dan perbaiki kelemahan diri..mungkin sering kali kita lupa dan lalai padaNYA ? ..setiap perkara yang berlaku itu pasti ade hikmahnya..

Berkaitan tentang ketabahan hati ini ,saya ingin membicarakan tentang seorang rasul yang telah diiuji oleh Allah dengan bebanan yang amat kuat dan pastinya sesiapa yang mengalaminya pasti akan mengeluh..


Beliau bernama Nabi Ayub...beliau memiki kekayaan yang amat banyak sehingga tidak ada seseorang pun yang dapat menangininya..Namun begitu ,dia tidak pernah sesekali lalai kepada Allah..Keistimewaan ini menyebabkan Iblis iri hati kepada beliau,lalu iblis ini naik ke langit untuk bertemu dengan Allah..


Kata Iblis"Ya Tuhanku,berikan aku kekuasaan untuk mengoda Ayub dan lihatlah bagaimana aku mengoda dia sehingga dia leka kepadaMU".Maka Allah memberikan kuasa kepadanya kecuali lisan dan jiwanya.lalu,iblis pun turun ke langit bumi dan berteriak kepada jin berkumpul di sisinya.

Iblis ini menyuruh jin jin ini supaya merosakkan semua harta kekayaan Nabi Ayub..Namun begitu,beliau tetap beribadat kepada Allah.Hal ini menyebabkan bertambah begis si iblis ini..Iblis ini kemudian menyuruh supaya jin jin ini menghapuskan anak anak nabi ayub..walaupun begitu,beliau tetap tabah kepada Allah..


maka ,iblis pulang dengan tangan kosong..Kemudian datang lagi ketika beliau sedang mengerjakan ibadatnya.Maka apabila beliau sujud ,iblis meniup ke arah hidung dan mulutnya sehingga badan beliau menjadi kembung serta badannya menjadi berat..


Seterusnya Nabi Ayub diserang pula penyakit cacar pada seluruh anggota badannya..hal ini menyebabkan seluruh kaum kerabat keluarga meningalkan dia..Hanya tinggal Nabi Ayub Dan isterinya,Rahmah...Keadaan beliau semakin hari semakin teruk sehingga habis daging tubuhnya dimakan ulat ulat.Menurut riwayat,sekiranya matahari menyinari di muka akan tebus di punggungnya...masyaallah


Kini yang tinggal pada dia hanyalah jiwa dan lisannya sahaja.Hatinya tidak pernah lupa mengucapkan syukur dan mulutnya tidak pernah berhenti berzikir.Keadaan ini berterusan sehingga 18 tahun.


dipendekkan cerita,berkat kesabaran beliau akhirnya Allah mengembalikan semula harta harta,tubuh badan yang sihat,anak yang ramai dan hidup aman semula...


waallahualam..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...