Buatlah sesuatu perkara hanya kerana Allah s.w.t :) (Part 1)

Ayah memang minat bercerita kepada anak anak dia tentang kisah kisah teladan setiap hari . Antara kisah yang menarik minat sy ialah kisah seorang wanita yang telah kerosakan kereta di kampung yang tidak dikenali. ehem nak baca ke tidak eh? *anguk anguk* okay cenggini ha cerita ni haaa.

Pada hari itu, hujan turun lebat di sebuah kampung .Then, pada masa itu jugak terdapat sebuah kereta yang telah dinaiki oleh seorang wanita yang mempunyai latar belakang yang mewah , telah tersandar di bahu jalan disebabkan tayar keretanya telah bocor . al maklumlah wanita kan hanya pakar di dapur je . hehe . jangan marah eh :p then, dia sungguh takut untuk turun meminta pertolongan dari orang kampung,jadi dia duduk terdiam jelah dalam kerete tu. TIBA TIBA lalu seorang lelaki yang dalam lingkungan usia 30 an ternampak kereta dia lalu terus datang dan bertanya kepada wanita tersebut .Lalu dijawab wanita tersebut bahawa tayar kereta dia telah bocor , jadi si Kassim ini aitu lelaki tersebut menyuruh wanita tersebut supaya dapat membuka bonet belakang keretanya untuk mengambil tayar spair untuk digantikan dengan tayar yang bocor itu.


Selang beberapa minit kemudian akhirnya , akhirnya tayar kereta tersebut telah ditukar semula ^^' jadi wanita tersebut berasa sungguh gembira lalu ingin memberi ganjaran kepada Kassim , tetapi dengan berbalas dengan hanya senyuman yang terukir di bibir kassim lalu dia berkata dia ikhlas melakukan pertolongan tersebut tanpa memerlukan apa apa ganjaran .Kassim juga memberitahu bahawa seeloknya berikanlah ganjaran tersebut kepada yang memerlukan . Setelah habis berkata kata,akhirnya Kassim berlalu bergitu sahaja dan timbul rasa bersalah dan pertanyaan di dalam hati wanita tersebut .


Lalu dia terus menghidupakn enjin kereta nya dan disepanjang dalam perjalanan apa yang dikata oleh kassim tadi terus bermain di dalam fikiran dia. Dia amat mengkagumi sikap dan perlakuan yang dipaparkan oleh si Kassim . Di dalam perjalanan, tiba tiba perutnya terasa sangat sangatlah lapar , itu lahkan duduk dalam kereta tu lama lama sangat , takut sangat nak cari bantuan . muehehe . Jadi, dia ternampak sebuah kedai yang kecil yang ketika itu tiada seorang pelanggan pun yang datang untuk menjamah selera kerana disebabkan hujan yg terlalu lebat . Lalu dia singgah sebentar untuk menjama sedikit makanan sebelum meneruskan perjalanan . Di kedai itu,dia ternampak seorang perempuan yang sedang sarat mengandung . Lalu datang perempuan yg mengantung tersebut datang kepada dia lalu memperkenalkan diri sebagai Aminah dengan senyuman yang paling manis dan ingin menulis pesanan yang ingin diminta oleh wanita tersebut dengan kata kata yang sopan. Di kedai itu juga timbul lagi satu perasaan di lubuk hati wanita tersebut bahawa ada juga orang yang berkerja sambil tengah sarat mengandung dan mampu menangini emosi ketika sedang bekerja,dilihat melalui pakaian , mungkin perempuan yg mengandung itu datang dr keluarga yg susah dan memerlukan bantuan memandang dia memerlukan bantuan kewangan kepada anak yang bakal dilahirkan nanti ......



 to be continue part 2 .muehehehehehe

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...